KEMAHIRAN BERBAHASA
Kemahiran berbahasa meliputi
kemahiran mendengar, bertutur, membaca, dan menulis. Kemahiran berbahasa ini
merupakan teras kepada penguasaan bahasa baku. Penguasaan kesemua kemahiran ini
amat penting dalam proses pengajaran dan pempelajaran supaya berjalan dengan
lancar dan berkesan. Kemahiran bahasa yang berhubung dengan kemahiran lisan
melibatkan dua komponen asas, iaitu mendengar dan bertutur. Kedua-dua komponen
ini berkait rapat dan saling melengkapi. Kemahiran membaca dan menulis pula
merupakan kemahiran bukan lisan.
Kemahiran Mendengar
Pengenalan
Kemahiran mendengar merujuk
kepada keupayaan pelajar mendengar dengan teliti dan memahami perkara yang
didengar dalam pelbagai situasi pengucapan seperti cerita, arahan, perbualan,
soal jawab, laporan berita, dan perbincangan. Kemahiran mendengar ini adalah
kemahiran lisan yang paling asas dan ia berlaku pada peringkat penerimaan
(receptive level).
Seseorang pelajar yang telah
dapat menguasai kemahiran mendengar harus dapat mendengar dengan baik apa sahaja
yang dituturkan oleh orang lain dan dapat memahami maksud serta boleh mentafsir
apa sahaja yang didengar itu dengan tepat. Kemahiran ini juga dimulakan pada
peringkat awal pengajaran bahasa yang bertujuan untuk memungkinkan pelajar
fasih bercakap dalam bahasa yang dipelajari itu.
Menurut ILA (1996), kemahiran
mendengar merupakan satu proses menerima atau memahami makna dan tindak balas
terhadap percakapan atau bukan percakapan untuk mendengar sesuatu yang
melibatkan proses minda atau pemikiran. Menurutnya lagi, terdapat dua cara komunikasi
yang berkesan iaitu, bergantung kepada percakapan dan pendengaran.
Menurut Yahya Othman dalam buku
‘Pedagogi Bahasa’ pula menyatakan bahawa mendengar adalah kemahiran bahasa yang
penting dan perlu dipelajari secara intensif terutama semasa belajar di sekolah
rendah dan menengah seperti yang terkandung dalam sukatan pelajaran. Aktiviti
mendengar penting untuk dikuasai kerana penggunaannya begitu meluas dalam
kehidupan seharian.
Sehubungan itu, dianggarkan lebih
kurang 60 peratus daripada masa yang digunakan adalah bagi tujuan mendengar.
Keupayaan mendengar yang berkesan perlu ditekankan supaya pelajar dapat
menguasai semua mata pelajaran ketika di dalam kelas.
Pada peringkat yang lebih tinggi,
pelajar mendengar pada jangka masa yang lama sebelum mencuba untuk bertutur.
Kemahiran mendengar juga memberikan peluang kepada pelajar mendapatkan makna
bagi mesej yang didengar bagi bahasa itu. Hal ini juga dapat membantu pelajar
memperbaiki kemampuan dari segi penggunaan bahasa dengan lebih baik lagi. Sekirannya
pelajar tidak menguasai kemahiran mendengar ini dengan baik, maka mereka tidak
dapat menumpukan sepenuh perhatian dan tidak memahami apa yang disampaikan oleh
guru semasa pengajaran di dalam kelas.
Pendengaran (listening) merupakan
suatu kemahiran yang asas dan utama dalam proses komunikasi. Tetapi, aktiviti
ini diabaikan dan tidak diberikan perhatian yang serius oleh kebanyakan orang.
Menurut seorang pakar komunikasi,
Paul Rankin (1929), 70% daripada waktu tidak tidur kita dalam sehari digunakan
untuk berkomunikasi dan 45% pula digunakan untuk mendengar sesuatu. Manakala
30% lagi digunakan untuk percakapan atau perbualan, sebanyak 16% daripada masa
komunikasi anda digunakan untuk bacaan dan hanya 9 % masa anda dihabiskan untuk
penulisan. Kajian yang telah dibuat oleh kebanyakan pakar menunjukkan bahawa
kira-kira 85% daripada pengetahuan kita diperolehi melalui pendengaran.
Menurut Markgraf (1957) yang
dipetik oleh Koh Boh Boon dalam bukunya iaitu ‘Perspektif-perspektif Dalam
Pengajaran Bahasa Malaysia’ menyatakan , kajian terhadap murid-murid sekolah
tinggi pula menunjukkan bahawa pelajar ini telah menggunakan 46% daripada masa
mereka di sekolah untuk mendengar sahaja dan 60% daripada aktiviti pendengaran
itu adalah untuk mendengar percakapan guru. Seterusnya, terdapat beberapa kaji
selidik yang dijalankan yang berkaitan tentang kepentingan kemahiran mendengar
yang diajar di luar dan dalam bilik darjah.
Kesimpulannya, kemahiran
mendengar ini merupakan sebahagian daripada proses komunikasi antara manusia.
Mendengar adalah aktiviti aktif dari segi mental kerana kemahiran ini
melibatkan kefahaman dan pemprosesan maklumat yang didengar.
Terdapat perbezaan antara
“listening” dan “hearing”. Kedua-dua perkataan bahasa Inggeris tersebut
mempunyai maksud yang sama dalam bahasa Melayu. Namun sebenarnya “hearing”
adalah mendengar yang bersifat fizik, bermaksud ada suara yang didengari oleh
telinga kita, namun tidak diperhalusi oleh fikiran kita, jadi apa-apa yang
didengari oleh kita bersifat angin lalu, iaitu tidak berkesan. “Listening” pula
melibatkan usaha-usaha aktif dari fikiran kita dan perhatian penuh atas apa
yang kita dengar melalui telinga kita.
Dengan demikian mendengar yang
efektif adalah seperti “listening” dalam Bahasa Inggeris yang merupakan sebuah
proses serius yang tidak boleh dilakukan hanya dengan mengandalikan kebiasaan,
refleks atau perasaan. Mendengar yang efektif adalah upaya untuk menghubungkan
titik-titik yang kadangkala menyatakan nasihat yang tersembunyi yang perlu kita
tahu.
Sayangnya kita kurang memberi
perhatian tentang pentingnya mendengar secara efektif, sehingga seringkali
menyebabkan kesilapan dalam komunikasi, salah menerima maklumat atau tindak
balas dari pendengar yang tidak diharapkan.
Salah satu penelitian menunjukkan
rata-rata orang menghabiskan satu pertiga daripada waktunya dalam organisasi
untuk mendengar. Sehingga jika kita memiliki kecekapan mendengar yang baik,
waktu yang kita habiskan untuk mendengar akan lebih bermakna.
Implikasi kurangnya perhatian
pada kecakapan mendengar secara efektif adalah fakta bahawa menjadi pembicara
yang efektif sudah seringkali kita dengar, namun latihan untuk mendengar yang
efektif rasanya jarang kita temui. Padahal kecekapan mendengar sangatlah
penting. Orang bijak mengatakan kita dikurniakan oleh Tuhan dengan dua telinga
untuk lebih banyak mendengar dan hanya satu mulut untuk lebih sedikit
berbicara.
Kemahiran Bertutur.
Dalam ilmu linguistik, bahasa diungkapkan dengan sempurna
melalui pertuturan. Hal ini demikian dalam bahasa tulisan, aspek sebutan
seperti intonasi, rentak , tekanan, jeda dan persediaan tidak dapat digambarkan
dengan jelas. Namun demikian, ini tidak bermakna guru bahasa mengajarkan
penguasaan audio-lingual sahaja. Pernyataan di atas tadi member implikasi
bahawa menghurai bahan bertulis dengan tidak mengetahui pola-pola bahasa
seperti yang terdapat dalam pertuturan itu, sebenarnya tidak lengkap dan tidak
sempurna sifatnya.
Kemahiran Membaca.
Definisi kemahiran membaca.
Kemahiran membaca merupakan salah satu daripada empat
kemahiran bahasa yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran bahasa.
Kemahiran membaca adalah lanjutan daripada kemahiran-kemahiran asas seperti
mendengar dan bertutur. Melalui pembacaan, seseorang itu mampu menimba ilmu
pengetahuan yang tidak dapat diperolehi menerusi pengalaman-pengalaman biasa
yang lain.
Membaca dapat membantu memperluaskan pemikiran dan idea
serta meningkatkan daya kreatif seseorang individu dalam pelbagai bidang.
Membaca adalah proses kebalikan daripada proses menulis. Proses membaca
memerlukan seseorang itu menterjemahkan kembali lambang-lambang bertulis kepada
lambang-lambang bunyi yang hendak disampaikan oleh penulisnya. Membaca berbeza
daripada mendengar kerana membaca melibatkan kedua-dua aktiviti verbal dan
literasi secara serentak. Apabila kita membaca kita akan menghuraikan bahan
bercetak kepada pertuturan dan pada masa yang sama kita akan menghuraikan
pertuturan itu kepada pemikiran.
Kemahiran membaca merupakan proses yang dinamik tetapi
kompleks. Ia meliputi keupayaan membaca dengan pantas, memahami fakta,
kebolehan mengingati fakta serta membuat interpretasi secara bijak dan
analisis. Ketika seseorang itu membaca, ia sebenarnya sedang berkomunikasi
secara langsung dan sedar dengan bahan bacaanya. Dia mencuba menyelami
pemikiran dan idea yang cuba disampaikan oleh pengarang. Seseorang yang berjaya
menguasai kemahiran membaca bermakna dia telah berjaya merobohkan sebuah tembok
pemisah yang maha besar antara dirinya dengan lautan ilmu yang wujud dalam
pelbagai bentuk karya (Zulkifley Hamid, 1994).
Konsep membaca.
Pumfrey (1977) berpendapat membaca bukanlah hanya setakat
bersifat mekanik, iaitu membunyikan huruf-huruf yang dicetak dan menjawab
beberapa soalan tentang apa yang dibaca, tetapi membaca adalah lebih jauh
daripada itu. Membaca adalah satu proses pemikiran yang membina. Maksud beliau,
dengan membaca, seseorang itu harus dapat membina kebolehan menilai, mengulas dan
mengkritik apa yang dibaca dengan tepat, memahami kehendak situasi dan aspirasi
masyarakat di sekeliling, membina sikap dan cita-cita serta fikiran yang
terbuka dan positif.
Psikolinguitik kognitif menolak definisi membaca menurut
fahaman teori pembelajaran lama yang mengatakan bahawa membaca adalah satu
kegiatan mengenal kata-kata dengan cara membunyikannya (dalam hati) dan
kemudian menarik erti daripada kata-kata itu.
Definisi ini seolah-olah mementingkan pengenalan kata yang
tepat satu persatu dengan cara menyembunyikannya lebih dahulu sebelum kita
dapat menarik erti sesuatu kalimat. Definisi ini mengetepikan peranan yang
dimainkan oleh pembaca. Pembaca merupakan satu organisma yang pasif yang hanya
menunggu kemasukan erti dari luar. Ini merupakan satu proses satu hala yang
sangat bercanggah dengan keadaan sebenarnya. Proses satu hala ini ditentang
oleh psikolinguistik kognitif kerana tidak mengambil kira peranan yang
dimainkan oleh pembaca.
Penyelidik-penyelidik seperti Goodman (1971, 1973) dan Smith
(1971, 1975) misalnya, pernah menyatakan pendapat bahawa membaca ialah proses
psikolinguistik yang bermula dari detik pembaca itu memerhatikan perkataan pada
muka surat hingga detik pembaca itu dapat membentuk makna. Hal ini bermakna sepanjang
proses membaca terdapat interaksi antara bahasa dengan pemikiran.
Proses membaca dapat dirumuskan seperti yang berikut :
i. Perlakuan membaca terdiri daripada kemahiran mengenal dan
memahami bahan yang dibaca.
ii. Kemudian, perlakuan membaca dapat menghasilkan kefahaman
pembaca.
iii. Dalam proses membaca, seseorang itu akan berfikir,
mencuba untuk merasai dan akan membayangkan maklumat yang dibaca tadi. Dalam
hal ini, aktiviti membaca seolah-olah menjalinkan interaksi antara pembaca
dengan penulis, serta tujuan tertentu yang hendak ditonjolkan.
iv. Seterusnya , perlakuan membaca memerlukan kebolehan
pembaca mengaitkan dan mengintegrasikan segala aspek yang berkaitan dengan
tujuan membaca, jangkaan, pengetahuan dan pengalaman lalu tentang perkara yang
dibaca bagi menghasilkan sebuah pembacaan yang berkesan dan menerbitkan
pemahaman terhadap bahan yang dibaca.
Kemahiran Menulis.
Definisi Menulis
Secara umumnya, menulis merupakan perlakuan menggunakan pen,
pensel atau sebarang alat tulis bagi menulis atau menaip sebarang idea mahupun
pernyataan. Namun begitu, definisi ini begitu umum dan bersifat mekanikal.
Definisi menulis menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (muka
surat 1729), ialah mencatat kata-kata dengan huruf dan memakai pena seperti
kalam,kapur , pensel dan lain-lain. Di samping itu, menulis juga bermaksud
melahirkan perasaan (fikiran dan lain-lain) dengan catatan yang memakai huruf,
membuat surat atau mengarang.
Menurut Paul Jennings pula dalam The Reading Bug, “Menulis
adalah keperluan peribadi bukan kerana tugas di dalamnya tetapi ada kesenangan
dan ada manfaat untuk kehidupan sehari-hari. Ada nilai yang tak ternilai dalam
kegiatan ini.”
Sebenarnya, menulis bermaksud kegiatan simbol-simbol grafik
yang disusun atur berdasarkan pertuturan yang membentuk perkataan seterusnya
disusun menjadi ayat-ayat. Tulisan pula merupakan bahasa yang bertulis dengan
lambang-lambang bunyi di samping sebagai alat untuk melahirkan fikiran dan
perasaan.
Konsep Menulis.
Konsep menulis secara khusus dikaitkan dengan proses
penyaluran ilmu, idea atau maklumat secara bersistem yang mengambil kira aspek
tujuan menulis, penggunaan bahasa, audiens dan gaya penulisan supaya dapat
menggambarkan keadaan, alam dan kehidupan secara lebih menyeluruh.
Oleh yang demikian, kemahiran menulis bukan suatu yang
bersifat tetap tetapi mampu membantu ke arah pemahaman pemikiran terhadap
proses penulisan terutama dalam suasana pengajaran dan pembelajaran di dalam
bilik darjah contohnya keupayaan murid menulis perkataan dan ayat serta
mengeluarkan idea melalui pelbagai jenis penulisan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan